Rabu, 2 Mei 2012

Mengenali Arowana






Perkataan Malaysian Gold bermaksud ikan arowana jenis gold. Maksudnya ikan arowana Malaysia yang ring nya gold (24k gold atau emas tulin).

Masukkan ikan gold ke dalam plastik dan goncang kuat-kuat supaya ikan jadi takut. Ikan green atau Yellow Tail akan bertukar warna sirip hujungnya putih. Banjar Red akan menjadi kuning semua sirip atas dan bawahnya. Hanya ikan Gold saja yang belang hitam atas dan bawah, merah atau kuning.


Ada 3 kategori Malaysian Gold ada yang High Back, Super High Back dan Cross Back. Ikan jenis ini paling mudah dikenali, mengikut base warnanya. Jika base warnanya gold, Warna siripnya bawahnya kuning dan atasnya hitam. Jika base warnanya biru atau hijau , warna sirip bawahnya merah dan atasnya hitam. Jika jenis High Back atau Super High Back warnanya belang yang bawah, sisik 4 berkilau dan atas gelap. Pada usia 3 bulan ring nya mula nampak jelas.


Untuk Cross Back sukar sikit untuk dikenali cuma bila dah agak besar ring emasnya tidak sebaris macam garisan lurus ia naik macam ombak-ombak sehingga usia 6 bulan ke setahun mengikut gred.


Jenis Cross Back lah yang paling banyak jenisnya ada yang berharga RM2,000 sehingga RM50,000 untuk anak yang panjangnya 3 inci. Jenis yang mampu beli dipasaran adalah jenis anak yang berharga RM5,000 ke bawah untuk anak. Harga anak digredkan semasa berusia 4-5 inci mengikut kualiti. Contohnya yang berharga RM3,500 pada usia 5 inci kebawah ring emasnya telah mencapai 5.5 dan sangat jelas, serta misainya panjang. Ikan yang misainya panjang induknya berusia 7 tahun ke atas dan telah matang sesuai untuk dijadikan benih. Untuk ikan yang bawah 5 inci berharga RM25k jenis ini pada panjang 5 inci 75 % kepalanya emas, telah hampir cross dan chu nya telah penuh.

Tiada ulasan: