Ahad, 11 November 2012

Tanning dan WTT


Tanning Dan White Tank Treament

1. Tanning

'Tanning' adalah perkataan inggeris yang membawa maksud 'mendedahkan kulit kepada sinaran cahaya matahari'. Dalam konteks pembelaan arowana, 'tanning' bermaksud mendedahkan ikan arowana sejak bersaiz kecil kepada cahaya lampu. Arowana dibela di dalam persekitaran di mana cahaya lampu putih yang sangat terang dipasang untuk tempoh yang lama.

Tujuan 'tanning' adalah untuk membantu mempercepatkan proses 'tumbuh'nya sisik emas dan 'chu' ('chu' adalah sisik halus di bawah sirip 'dorsal' yang dilitupi emas). Ini adalah kerana arowana mengambil masa antara 3 hingga 5 tahun untuk matang, dan dalam keadaan biasa di mana arowana dibela di dalam akuarium di rumah, sisik emas serta 'chu' biasanya akan keluar sepenuhnya hanya selepas arowana ini matang. Harus difahami, di alam semulajadi iaitu di dalam sungai, ikan-ikan arowana sentiasa terdedah kepada pancaran cahaya matahari yang terang selama kira-kira 12 jam sehari di dalam aliran air yang jernih.

2. WTT (White Tank Treatment)

WTT atau 'White Tank Treatment' bermaksud memelihara arowana di dalam persekitaran yang cerah/terang atau persekitaran berwarna putih. Kebiasaannya, bagi melakukan teknik ini, arowana dibela sejak kecil didalam tangki fiber berwarna putih.

Teknik 'tanning' atau memasang lampu semata-mata tidak memberikan kesan optimum sekiranya arowana dibela di dalam persekitaran gelap. Teknik WTT ini membantu memberikan kesan optimum kepada proses 'tanning'.
Teknik WTT di mana tangki fiber putih tanpa tingkap kaca dan dipasang dengan lampu putih berkeamatan tinggi


Biasanya, WTT boleh dimulakan sejak anak arowana bersaiz kira-kira 3 inci, di mana pada peringkat awalnya, pencahayaan dibuat secara sederhana sahaja untuk mengelakkan anak-anak arowana mengalami 'stress'. Keamatan cahaya harus ditambah dengan cara menambah bilangan mentol lampu apabila anak-anak arowana ini semakin besar.

Anak-anak arowana gold dan arowana merah (red arowana) adalah sangat sesuai dibela menggunakan teknik WTT ini.

Lampu apa yang sesuai digunakan?

Apa-apa jenis lampu boleh digunakan, yang penting cahaya lampu mestilah putih dan terang. Lampu mentol bulat spiral, lampu panjang jenis t4 (lampu rumah) atau t5 (lampu panjang yang halus) pun boleh digunakan juga.

Selain dari WTT, untuk membantu sisik arowana kelihatan berkilau dan menyerlah, adalah perlu untuk memberikan secara berkala atau konsisten vitamin seperti Arowana Vital.

Sumber :http://www.assakinah-arowana.com/2011/08/tentang-tanning-dan-wtt-white-tank.html

Tiada ulasan: