Isnin, 14 Mei 2012

Arowana Merah


SUPER RED 

Spesis yang mana habitat asalnya terletak di Indonesia (bahagian barat Kalimantan) dan mendiami Tasik Sentarum dan Sungai Kapuas ini antara yang mendapat jolokan mata para peminat setia ikan arowana. 

Berbanding dengan 'Cross Back Golden Asian Arowana', baka super red lebih tampak menonjol dengan tampilan warna merah yang pelbagai. 

Ikan spesies merah ini mempunyai beberapa variasi seperti merah darah (blood red), merah cili/cabai (chili red), dan merah oren (orange red).

Warna merah yang terdapat sejak kecil pada bahagian barble, ekor, dan siripnya akan di ikuti pada bahagian pipi dan insang apabila umur ikan tersebut meningkat matang (kira-kira pada usia lebih 3-4 tahun). Ring yang jelas pada sisik di badannya akan mulai kelihatan apabila saiznya mencapai ukuran 25 cm (10'-11' inci) ke atas.

Kebiasaan harga tempatan untuk induk jenis ini adalah RM9000-RM10 000. Manakala bagi harga semasa anak ikan adalah RM1200. Pelbagai cara turut digunakan oleh penggemar ikan ini untuk menyerlahkan lagi warna merahnya seperti pemberian lipan, atau membiarkan ikan terkena sinaran matahari langsung.

BLOOD RED

'Blood Red Arowana' yang merupakan salah satu variasi daripada 'Super Red' cukup mempunyai peminatnya yang sanggup mengeluarkan modal yang tinggi untuk memiliki spesis ini. Harga pasaran tempatan di Malaysia bagi ikan ini adalah antara RM1000-RM1500 berukuran antara 3'-5' inci. Ikan mudah di dapati di pasaran.

Bentuknya pula menirus pada bahagian badan sehingga ke kepala. Sisiknya pula mempunyai warna teras 'base colour' kebiruan manakala warna pada permukaan tebing sisik serta bahagian pipinya merah tua. Bahagian ekor dan sirip lazimnya berwarna merah tua manakala struktur hujung ekornya membulat.

CHILI RED

'Chili Red Arowana' adalah termasuk di dalam kategori 'Super Red'. Harga tempatan ikan ini adalah lebih kurang sama dengan baka jenis 'Blood Red'. Bentuknya melandai dari bahagian atas badan sehingga ke bahagian kepala.

Warna pada teras sisiknya adalah kebiruan berbeza dengan permukaan tebing sisik yang berwarna oren kemerahan. Bahagian sirip dan ekor spesis ini adalah merah terang dan bentuk ekornya yang menajam di bahagian hujung. Ada yang mengatakan jenis ini lambat sedikit menampakkan warna merahnya secara keseluruhan berbanding yang lain.

Tiada ulasan: